Mijn Boek:

Boeket voor zakenvrouwen

Referenties
Lusine Grigoryan - Koraalcoaching.nl

Aleid is heel betrokken en professioneel, begrijpt je worstelingen en denkt in oplossingen.

"Het online programma van Aleid heeft me geholpen om goed inzicht te krijgen in het echt ondernemen en ‘een beetje zzp-en’."

Lusine Grigoryan

www.lusin.nl

Coaching in 30 seconden

Coaching in 30 seconden

Onlangs zag ik bij een boekwinkel een aantal boeken liggen waar de woorden ”in 30 seconden” van de omslag ‘afsprongen’. De titels spraken mij aan en ik kocht twee exemplaren: ‘Psychologie in 30 seconden’ en ‘Economie in 30 seconden’. Waarom? Ik houd ervan om nieuwe dingen te leren en ik houd ook van kort en krachtig. Kun je ook coachen in 30 seconden?

Natuurlijk is 30 seconden superkort om iets te leren. Het hele vakgebied van de Psychologie en Economie zou tekort gedaan worden als het bij die halve minuut zou blijven. De opzet van de boeken is om kort de belangrijkste inzichten en theorieën uit het vakgebied te behandelen. Per bladzijde wordt een theorie behandeld en met beeldmateriaal ondersteund. Hierdoor leest het vlot en voor wenselijke verdiepingsstof wordt een verwijzing genoemd.

Kan dit voor coaching ook? Jazeker. Eigenlijk zijn deze artikelen die ik in mijn nieuwsbrief en blog schrijf ook 30-seconden momenten. Ik stip onderwerpen kort aan en geef inzichten en tips. Voor een verdere verdieping is natuurlijk een uitgebreidere afspraak of programma nodig. Ook mijn eigen boek, Boeket voor zakenvrouwen, keuzes voor persoonlijke en zakelijke groei, is opgebouwd met korte hoofdstukken met per hoofdstuk een apart onderwerp. Het hoeven niet altijd uitgebreide verhalen te zijn om even weer een nieuw inzicht op te doen of een theorie op te frissen.

Pitchen in 30 seconden? of 10 of 60? Dat kan ook. Hoe compacter en concreter je pitch, des te beter begrijpen je toehoorders wat jij voor hen kan betekenen. In een lange pitch kun je meer informatie kwijt, bij een korte kun je nieuwsgierigheid opwekken om na de pitch door te praten.
Wat altijd handig is om te doen is een vast aantal succeselementen in je pitch te noemen en een structurele opbouw te gebruiken.

Wat zijn succesfactoren voor een goede pitch? In de komende nieuwsbrieven zal ik elke keer een succesfactor behandelen. Vandaag stip ik kort de afsluitende zin van een pitch aan.

Memory Hook. Zo wordt een afsluitende pitchzin van maximaal 10 seconden genoemd. Het is een krachtige afsluitende zin die goed  in het gehoor ligt en gemakkelijk te onthouden is. In de volgende netwerkmiddag gaan we met de memory hook aan de slag. Ik groet jullie met mijn eigen memory hook: ‘Een gezond bedrijf om op te bouwen is mogelijk voor alle ondernemende vrouwen’.

Reageer op dit artikel

*