Mijn Boek:

Boeket voor zakenvrouwen

Referenties
Lusine Grigoryan - Koraalcoaching.nl

Aleid is heel betrokken en professioneel, begrijpt je worstelingen en denkt in oplossingen.

"Het online programma van Aleid heeft me geholpen om goed inzicht te krijgen in het echt ondernemen en ‘een beetje zzp-en’."

Lusine Grigoryan

www.lusin.nl

Hoe begin je een pitch?

pitchen

Jolanda Jansen van Flevonautica was één van de genomineerden voor de titel. Zij opende haar speech met: ‘Mijn bedrijf begon met 1 boot onder de carport. Inmiddels zijn we honderden boten verder…” Bij mijn eigen nominatie voor de titel Flevolandse Zakenvrouw 2014 kreeg ik samen met de andere genomineerden ook een pitchtraining aangeboden. Ik had intussen jarenlange BNI-ervaring en was volkomen getraind op het houden van een 60-seconden pitch. En nu had ik ineens dubbel zoveel tijd. Dat leek gunstig, maar was ook lastig. Want na exact 2 minuten zou de muziek je speech ‘wegvegen’. Het zou een gemiste kans zijn dat je daardoor niet met je memoryhook (zie mijn vorige blog)  zou kunnen afsluiten. Bij Jolanda lukte dat prima: ’Thuis op het water’. En dat zij thuis is op het water bleek afgelopen week toen we met 16 Flevolands Zakenvrouwen te gast waren aan boord van haar sloep en we een prachtige rondvaart door de Amsterdamse grachten mochten meemaken.

Zowel de afsluiting als de opening van een pitch zijn belangrijke aandachtsmomenten voor je publiek. De tijdsduur van het geheel is hierbij ook bepalend. Bij een pitch van 2 minuten kun je wat meer tijd aan je openingszin(nen) besteden dan bij een 10- of 30-seconden pitch.

Wat zijn ideeën voor een opening?

Zonder compleet te kunnen zijn geef ik een aantal mogelijkheden:

  • Je kunt je verhaal beginnen met een verwijzing naar een actualiteit. Als er bijvoorbeeld net onderzoeksgegevens zijn gepubliceerd op jouw vakgebied, kun je daar mee starten en dan de link leggen naar jouw bedrijf. Recent publiceerde blad X onderzoeksgegevens over preventie bij sportblessures. In mijn praktijk als sportcoach….
  • Starten met statistische feiten is ook een optie om mee te beginnen. 52% van de Nederlanders heeft wel eens een coach in de arm genomen
  • Een voorbeeld uitwerken van een klant is ook een mogelijke opening. Onlangs sprak ik Anja en zij vond het lastig om een doelgroep voor haar bedrijf te definiëren…..
  • Je kunt een vraag stellen. Wie heeft er al vakantieplannen? Mooi, en hebben jullie wel eens gedacht aan een persoonlijke reisadviseur die zonder extra kosten een reis-op-maat voor je samenstelt…
  • Beginnen met een anekdote kan ook een pakkende opening zijn. Overkomt jullie dat ook wel eens dat je in de supermarkt je boodschappen per ongeluk in het winkelwagentje van iemand anders legt? Voor je het weet heb je dan een gesprek met een tot dan toe onbekende. Eigenlijk een soort netwerken dus. Laat dat nu net mijn specialiteit zijn…

Het mooie van pitchen is dat je kunt variëren met openingen en dat je veel kunt oefenen en bijschaven. Gewoon uitproberen dus wat bij jou past.

Wil je oefenen met pitchen en/of feedback op je pitch ontvangen? Meld je dan aan voor de Nieuw Netwerkmiddag van 18 september. We gaan praktisch aan de slag met de pitches.

Reageer op dit artikel

*