Mijn Boek:

Boeket voor zakenvrouwen

Referenties
Lusine Grigoryan - Koraalcoaching.nl

Aleid is heel betrokken en professioneel, begrijpt je worstelingen en denkt in oplossingen.

"Het online programma van Aleid heeft me geholpen om goed inzicht te krijgen in het echt ondernemen en ‘een beetje zzp-en’."

Lusine Grigoryan

www.lusin.nl

Presteren en profileren is de boodschap

Presteren en profileren

Hoe hebben de Oranje-dames het voor elkaar gekregen dat hun publiek zich tijdens het EK heeft uitgebreid? Ik ben zelf geen voetballiefhebber (en dat is nog voorzichtig uitgedrukt). Omdat het EK in Nederland georganiseerd werd en het Nederlandse damesteam mee deed, was ik toch wel een beetje nieuwsgierig en zat bij de eerste wedstrijd voor de buis.

Tot mijn eigen verbazing heb ik daarna alle wedstrijden van de Oranje Leeuwinnen gezien en heb voor de finale zelfs de zondagmiddagzon laten schieten. ‘Presteren en profileren’, daar draait het om.

Waarom liet ik mij verleiden om naar een sport te gaan zitten kijken waar ik normaal gesproken niets om geef?  Okee, omdat het een vrouwenteam was, hadden ze wel een streepje voor. Maar er was meer: de publiciteit er omheen, het succesvolle verloop van de wedstrijden, het toenemende aantal mensen in mijn omgeving dat er over sprak en -dankzij het winnen van de matches- de frequentie waarmee de dames in beeld kwamen. Dit alles bij elkaar maakte dat de Oranje dames steeds geliefder werden en het aantal fans toenam.

Je publiek enthousiasmeren is precies wat je als ondernemer ook wilt bereiken. Door vaker ‘in beeld’ te komen wordt het aantal mensen dat jou kent bovendien groter. Op die manier bereik je in de eerste plaats meer potentiële klanten. Daarnaast worden anderen jouw ambassadeur en kan het gebeuren dat je klanten krijgt omdat iemand anders jou noemt, over je kwaliteiten praat en je daardoor aanbeveelt.

Dus regelmatig pitchen draagt bij aan jouw bekendheid en de opbouw van je netwerk. Uiteraard is het leveren van inhoud en kwaliteit het meest  belangrijke. Als het Oranjeteam de kwartfinales niet gehaald had, was hun populariteit een stuk minder geweest. En als je als ondernemer je kwaliteiten niet uitdraagt in de buitenwereld, zul je minder succesvol zijn.

Dus mijn boodschap van deze nieuwsbrief is: Laat jezelf regelmatig zien, zoek continu gelegenheden waarbij je je pitch kunt doen en breid zo je publiek uit.

Volgende keer ga ik het hebben over ‘de belofte’ die je doet in je pitch.

Wil je oefenen met pitchen en/of feedback op je pitch ontvangen? Meld je dan aan voor de Nieuw Netwerkmiddag van 18 september. We gaan praktisch aan de slag met de pitches.

*bron foto AD

Reageer op dit artikel

*