Mijn Boek:

Boeket voor zakenvrouwen

Referenties
Lusine Grigoryan - Koraalcoaching.nl

Aleid is heel betrokken en professioneel, begrijpt je worstelingen en denkt in oplossingen.

"Het online programma van Aleid heeft me geholpen om goed inzicht te krijgen in het echt ondernemen en ‘een beetje zzp-en’."

Lusine Grigoryan

www.lusin.nl

Voor elke oplossing is een probleem

oplossing nieuw netwerken

Handige klemmetjes (oplossing) voor rondslingerend tuingereedschap (probleem) is zo’n voorbeeld van een antwoord op een behoefte uit de markt. Dat zal niet voor iedereen gelden,maar ik ben er in elk geval heel blij mee. Als ondernemer vergroot je je zichtbaarheid en resultaat als je een concrete oplossing kunt bieden op de vraag van je (potentiële) klanten. Met een tastbaar produkt, zoals een printer of bureaustoel, is het vaak wel duidelijk wat de oplossing is. In dit geval afdrukken en kopieën maken en goed zitten.

Lastiger wordt het als het over dienstverlening gaat. Wat los jij op voor je klanten als je therapeut bent, of jurist, of loopbaanadviseur? Natuurlijk zorg je ervoor dat mensen lekkerder in hun vel komen te zitten, of meer inzicht krijgen, of meer plezier in hun werk, maar hoe concreet is dat? Waar het uiteindelijk om draait zijn een aantal achterliggende grote thema’s waar mensen mee worstelen. Die thema’s hebben te maken met bijvoorbeeld gezondheid, tijdbesparing, kostenbesparing, geld opleveren, goede relaties, wellnessgevoel, duurzaamheid.

Als je de oplossing die jij kunt bieden weet te vertalen in problemen waar jouw klanten mee worstelen en dit concreet weet te benoemen, heb je de inhoud van je 10-seconden pitch voor elkaar. Het draait om de juiste tekst die aansluit bij een herkenbaar probleem. Daarnaast is het krachtig om het lef hebben om een belofte te doen aan je klant. Dat is soms best eng. Vooral omdat er ook een subjectieve factor aan het resultaat kan hangen. Als jij als therapeut belooft dat je iemand binnen een maand van zijn nekklachten afhelpt en de voorwaarde daarbij is dat je als klant wel dagelijks zelf oefeningen moet doen, is de inspanning van de klant dus medebepalend voor het resultaat.

Referenties van klanten zijn in dat geval een goede aanvulling om te noemen. Het aan het woord laten van klanten hoe zij jouw dienst hebben ervaren is een goed  instrument om anderen te informeren. Dit kan via je website of social media en je kunt dit in je pitch noemen.

Bouwpakket pitch. In de afgelopen weken heb ik kort verschillende onderdelen van een succesvolle pitch behandelt. De afsluiting (memory-hook), verschillende opties om te openen en vandaag dus een deel van de inhoud. Via mijn blog kun je de vorige artikelen lezen.

Wil je oefenen met pitchen en/of feedback op je pitch ontvangen? Meld je dan aan voor de Nieuw Netwerkmiddag van 18 september.

Reageer op dit artikel

*